Zwrot środków od nieuczciwego sprzedawcy. Nieznane transakcje na karcie kredytowej. Jak szybko odzyskać pieniądze? Pomóc może procedura chargeback! Zobacz jak samodzielnie doprowadzić do zwrotu pieniędzy.

W dobie koronawirusa coraz częściej dokonujemy zakupów przez Internet. O ile wcześniej kupowaliśmy głównie takie rzeczy jak sprzęt elektroniczny, książki, czy ubrania, o tyle obecnie – z zakupów elektronicznych korzystamy dużo częściej. Dbając o swoje bezpieczeństwo nie chcemy wychodzić z domu i przez Internet kupujemy nawet warzywa w osiedlowym sklepie z dostawą pod drzwi! Wiele z tych zakupów z pewnością zostanie z nami na dłużej.

Zwiększona ilość zakupów internetowych powoduje większą szansę na trafienie na nieuczciwego sprzedawcę. Zamówiony towar może nie zgadzać się z ofertą, albo w ogóle do nas nie dotrzeć. Odzyskanie środków może przysparzać wiele problemów, tym bardziej w czasie „zawieszonego” sądownictwa.

Coraz częściej podajemy również dane naszych kart płatniczych. To powoduje kolejne zagrożenie – transakcje naszą kartą przez osoby trzecie.

Jak zatem się bronić? Jak samodzielnie i szybko odzyskać pieniądze? Odpowiedź jest prosta. Chargeback!

Co to jest chargack?

Chargeback to tzw. obciążenie zwrotne, czyli procedura zwrotu płatności, jaką dokonaliśmy kartą płatniczą (zarówno karty debetowe, jak i kredytowe). Możemy z niej skorzystać, gdy za zakupy płacimy kartą płatniczą.

Co ważne, chargeback nie znajduje zastosowania przy dokonywaniu przelewów bankowych. Dlatego robiąc zakupy online, lepiej płać kartą. Odzyskanie pieniędzy przy niechcianych zakupach będzie prostsze!

Chargeback ma służyć konsumentowi do szybkiego odzyskania środków w przypadku niechcianych zakupów, czy też transakcji, które nie były dokonywane przez konsumenta, a karta została obciążona (oszustwo, podwójnie naliczona płatność, itp.).

W jakich sytuacjach możemy skorzystać z chargeback?

Z procedury chargeback możemy skorzystać w każdym przypadku, gdy uważamy, że należy nam się zwrot środków lub gdy w ogóle nie rozpoznajemy transakcji na karcie. Oznacza to, że z chargeback skorzystamy np., gdy:

  • zamówiony towar lub usługa jest niezgodna z umową, a sprzedawca odmawia zwrotu środków,
  • dokonaliśmy zwrotu towaru, ale nie otrzymaliśmy zwrotu wpłaconych środków,
  • zamówiony towar w ogóle nie został dostarczony,
  • transakcja została zaksięgowana na inną kwotę, niż wynikało to z umowy,
  • naliczono nam podwójnie (albo wielokrotnie) tą samą płatność,
  • transakcja dokonana przez osobę trzecią (np. w przypadku utraty karty).

Jak samodzielnie przeprowadzić procedurę chargeback

Sama procedura jest niezwykle prosta. Konsument musi zgłosić się do wystawcy karty płatniczej, czyli banku, który wydał kartę płatniczą. Można to zrobić np. poprzez złożenie reklamacji. W treści należy dokładnie opisać sytuację oraz zażądać wszczęcia procedury chargeback.

Tyle wystarczy. Reszta czynności jest już po stronie banku oraz centrum autoryzacyjnego. Bez udziału konsumenta następuje kontakt ze sprzedawcą, który ma 7 dni na wyjaśnienie sprawy. Jeżeli tego nie dokona lub wyjaśnienia będą wskazywały na to, że konsument ma rację – środki automatycznie zostaną zwrócone konsumentowi.

Podsumowanie

Chargeback niewątpliwie pozwala na ochronę konsumenta przy płatnościach online i szybkie odzyskanie płatności od nieuczciwych sprzedawców, a także w innych przypadkach, gdy karta została obciążona niesłusznie lub na skutek oszustwa.

Zaletą tej procedury jest również uniknięcie często długich postępowań sądowych.

PS sprawdzaj swoje wyciągi z karty kredytowej/płatniczej i nie daj się oszukać.